Familien Gade
Kan EU borgere være Au pairs?
Hej, Jeg er ved at ansætte en au pair og er blevet lidt forvirret over beskederne på www.nyidanmark.dk. Hvis jeg skriver kontrakt med en ikke EU/EØS eller nordisk person, så skal følgende følges: * au pair bestemmelserne på max 30 timers arbejdsuge * lommepenge skal minimum udgøre 3000 dkk * kontrakt jævnfør udlændingestyrelsen * og der skal søges om opholdstilladelse for au pairs Men hvad hvis jeg vælger en EU borger, fra eksempelvis Litauen eller Rumænien: * går de så ind under au pair bestemmelserne på max 30 timers arbejdsuge * skal lommepengene udgør minimum 3000 dkk, eller vil det være et reelt ansættelsesforhold med en anden løn? * skal der søges om opholdstilladelse for au pairs? Jeg synes at jeg er dybt forvirret. Nogle der har nogle erfaringer med EU-borgere, eller lidt mere klarhed over reglerne? På forhånd tak for hjælpen! Mange hilsner Rikke Gade
Tina
Re: Kan EU borgere være Au pairs?
Hej Rikke. Mig bekendt er det akkurat de samme regler, løn , kontrakt som au pairs udenfor EU. Men du kan jo altid ringe til udlændingeservice og spørge dem, hvis du er i tvivl. mvh Tina