Forum - UNG I HUSET
Forum > Ung i huset > Hvad koster det at have en Au Pair?

Answer thread

28-05-2010 12:46

C. Jensen

Hvad koster det at have en Au Pair?

Det er et rigtig godt spørgsmål – ifølge de fleste firmaer det tilbyder formidling af au pairs koster det 3000kr i lomme penge om måneden.

Men efter at have undersøgt tingene lidt viser der sig at være en del andre omkostninger og ting man skal være opmærksom på:

Har forældrene arbejdsgiverforpligtelse, skal de have et SE -nummer. Det skal bruges, når der skal indbetales ATP, feriegodtgørelse osv. SE -nummeret fås ved henvendelse til den lokale Told- og Skatteregion.

Lommepenge 3000kr om måneden. (36000kr om året)
ATP: 270kr om måneden (3240kr pr. år)

Når forældrene er arbejdsgiver, skal de tegne en arbejdsskadeforsikring. Forsikringspligten gælder uanset hvor pasningen skal foregå. Der er dog ikke pligt til at tegne forsikring, hvis børnepasserens arbejde sammenlagt med anden medhjælp i forældrenes private husholdning ikke overstiger 400 timer i et kalenderår.

Arbejdsskade forsikring (Alm. Brand) 5034kr pr. år for en Aupair.

AES: Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring 300kr om måneden (3600kr pr. måned).

Ulykkeforsikring (til fritiden) 3000kr pr. år.

Det vil sige at alt i alt koster det (36000 + 3240 + 5034 + 3600 + 3000kr)/12 = 4239,50kr om måneden. + kost logi og lign.

Oven i disse penge kommer flybilletter, ambassade gebyr og lign (hvis man har tilbudt at betale for det).

Har vi overset noget, er satserne helt forkerte?

29-05-2010 23:32

Sol

Re: Hvad koster det at have en Au Pair?

Jeg er ikke sikker på at det kræver en arbejdsskadeforsikring at få en au pair, for det er netop ikke "arbejde" og de har ikke arbejdstilladelse - det er en kulturel udveklsing.
Hvis det er en ung i huset så skal man helst have en arbejdsskadeforsikring. Jeg mener at den er noget billigere end de der 5000 kr, hvis du får den igennem din egen indbo/ulykkeforsikring. Jeg mener at vores kostede et sted mellem 100-200 kr om mdr..

30-05-2010 11:17

C. Jensen

Re: Hvad koster det at have en Au Pair?

Jeg var selv blevet informeret om at jeg kunne tilføje hende til familiens forsikring. Det har dog vidst sig ikke muligt ifølge Alm. Brand, samt så vidt jeg kan se er arbejdsskade forsikringen obligatorisk.

Har hørt om flere der har au pair ansat det ikke tegner forsikringerne - men det lader til det kan have meget vidtrækkende konsekvenser hvis der bliver opdaget / sker noget.

Har fundet et par links:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/au_pair/
" Desuden har værtsfamilien pligt til at tegne en arbejdsskadeforsikring, der dækker au pair-personen. Spørgsmål om forsikringen skal rettes til Arbejdsskadestyrelsen på tlf. 72 20 60 00. Læs mere om reglerne for arbejdsskadeforsikring på Arbejdsskadestyrelsens hjemmeside www.ask.dk."

http://www.forsikringogpension.dk/Forsikring/Forsikringsmuligheder/Forsikringerne/Arbejdsskadesforsikring/Sider/Arbejdsskadeforsikring.aspx

Samt jeg har talt med flere forskellige styrelser, og det lader til at det er noget man skal have.

Er der andre der har erfaringer med dette?

Newest profile
i am looking family in kobenhavn, i am already in kobenhavn Thai aupair currently in Denmark is seeking a cozy host family En dejlig familie i storbyen Search aupair family north Copenhagen/Sjælland Young Zimbabwean girl looking for, fun, loving and outgoing family Sjov og erfaren barnepige Filipina aupair already in Denmark Barnepige (deltid) søges til Selma 15mnd. Dear host family!! hej alle glade forældre Erfaren pige :) humoristisk og ansvarsfuld ung kvinde Sød, ansvarsbevidst og børneglad ung pige søger familie Sød familie på 5 søger barnepige og rengøring Barnepige Ansvarlig og erfaren hjælp i huset Need host family  ( i´ll pay my own ticket if its a problem) responsible, polite and cheerful aupair! looking for family host. looking for au-pair ASAP in Aarhus(denmark) Information.
© 2002 - 2012 Ung-i-huset.dk v. MipsWeb
Acceptance Mark 
design by: concept interest