| 10-01-2010 23:20 |
Vivian og Troels
|
hvad skal man give i løn?? | Jeg er helt ny herinde, er bare inde for at lure og lære.
Vi har overvejet at få en ung pige i huset fra august 2010-august 2011, hvor vores datter bliver 2 år. Derefter skal hun i vuggestue eller dagpleje.
Arbejdstiden vil være i tidsrummet fra ca. kl. 7.30-17.00. Hun kan både skulle møde senere og få tidligere fri, da jeg arbejder med vekslende tider.
Vi regner med at hun primært skal passe vores datter fra hun er 1 år til 2 år, og somme tider bringe og hente storebroderen i børnehave (3½ ældre).
Hun kan også få til opgave at småhandle lidt, lægge lidt vasketøj sammen, støvsuge 1-2 gange om ugen og så bare passe barn/børn. Hun vil altid have fri i weekenderne.
Hun skal ikke bo hos os.
Hvor meget skal sådan en på mellem 17-? have i løn om måneden?? Hun får en fast månedsløn - også selvom hun holder ferie.
Og kan det overhovedet lade sig gøre at finde en sød, stabil og tilregnelig moden pige? Kan man finde dem mellem 17-18 år?
Skal de have mere i løn, hvis de er over 18 år?
og til jer med erfaring,,, kan en så ung pige stimulere og lege med børnene, så de udvikler sig 'rigtigt'? Jeg er lidt nervøs for, at de måske kommer til at kede sig...
Den helt grønne Vivian :-)
|
|
| 10-01-2010 23:29 |
Katrine
|
Re: hvad skal man give i løn?? |
Jeg kan kun svare som ung pige i huset :P
Jeg arbejde 37 timer/ugen, jeg passede en dreng fra han var 12 mdr. til 24 mdr. samt gjorde rent når han sov (og så passede hans søskende i forbindelse med sygdom osv.) Jeg fik 6250 kr i løn, hvilket jeg syne var helt fair.
Jeg havde det personligt let med at aktivere ham, jeg gik i legestue hver anden uge, og ellers havde ham hjemme.
|
|
| 15-01-2010 17:46 |
fam jensen
|
Hej
Jeg har det lige nøjagtig på samme måde med dine spørgsmål for jeg synes også at det er utrolig svært hvor meget man skal give i løn for 37 timer pr. måned.
Gad vide om man kan slå det op nogen steder.
hvis man ikke har mulighed for at have en boende skal man så leje noget eller er det op til pigen/drengen selv at finde et?
Kunne man være to familie om at dele hushjælpen på 37 timer.
Kener nogen svarerne?
kh Bettina
|
|
| 11-02-2010 10:10 |
Charlotte
|
Hejsa
Nu er det sådan at den danske lov siger hvis i som forædre ansætter en ung pige/dreng som skal arbejde for jer, og bo hos jer, vil min. lønnen ligge på 2500 danske kr. til lommepenge og hun/han for fri kost og logi.
Denne unge pige/dreng skal oftes gøre "lidt rent", stryge tøj, Vaske tøj mm. Hun/han arbejder sikker 37 timer om ugen mm.
Denne unge person som flytter ind hos jer, skal så ind gå på lige fod med jer andre familie medlemmer.
(Når man så er ung i huset hos en familie holder man "aldrig" direkte fri, for oftes glemmer forældrene at man enlig har fået fri fra arbejdet og deres søde børn kommer oftes hen til den unge pige/dreng som også bor hos jer. Så familierne tager oftes denne unge person "forgivet", så oftes arbejder man nok omkring de "50 timer" om ugen rundt regnet).
Når familierne så viljer at ansætte en ung i huset som ikke bor hos dem mener jeg min. lønnen er 4500 kr. Alt afhening af hvor mange børn du har. Familierne viljer oftes at give lidt ekstra til denne ung pige/dreng.
Men når dette er sagt står kan denne unge person f.eks få imellem 4500-18.000 kr før skat.
Her skal der så også tilæg til hvis denne unge pige/dreng skal gøre rent for jer, ud over det naturlige når børnene sviner lidt, dette skal selvf. ikke ind regnes i beløbet, og hvis jeres unge pige/dreng siger de ikke må tage opvaskemaskinen uden der skal ekstra betaling til, så er dette noget vås!
(Min egen mening ang. løn, når jeg oftes søger ud som ung i huset ligger den på min. 7000 kr, og alt op derefter er bare bonus).
Mvh
Charlotte
|
|
| 25-02-2010 15:06 |
Selchau
|
Hejsa,
Den nuværende au pair betaling er 3000/md (jvf dansk lov) + kost , logi samt hjemrejse betalt. Au pair person får en opholdstilladelse på max 18 mdr, skal være mellem 17 - 27 på indrejsetidspunktet. I kan læse reglerne på udlændige service website. Personen indgår som del af familien med max 30 arbejds timer om uge, og max 5 timer/dag med min. 1 ugentlig fridag.
Dernæst har nogen kommuner en ordning ang man kan få en fuld tidsperson 'ansat' mod ikke at benytte en vuggestue plads. Jeg kender kommuner hvor man får tilskud til løn (som vist nok er omkring 6.000/mdr), således at man reelt kun skal betale kost og logi af egen lomme. Men kravet fra kommunen er så, at man ikke benytter en institutionsplads.
|
|
| 25-02-2010 15:36 |
Katrine
|
Aupair og ung i huet er ikke det samme.
Man kan få kumunalt tilskud fra kumunuen, det er forskelligt hvor meget fra kumunue til kumnune.
Jeg er ret sikker på at man ikke kan "nøjes", med kun at give kost og logi, da det er en vis procent del af lønnen kumunue giver tilskud til.
|
|
| 08-03-2010 12:48 |
Mathilde H
|
Jeg fik 10.000 - 37 timer i ugen, passede jeg Anna på 11 mrd.
skiftevis også Olivia på 5 og Johan på 8. Og hentede dem ca. 1 gang i ugen i børnehave og og skole samt støvsugning hver fredag.
|
|
|