| 15-03-2007 10:05 |
M Petersen
|
At søge et job !?!? | Hej Alle.
Især jer unge piger, som søger jobs !
Nu har i tit klaget over, at i intet hører fra forældre osv, når i sender en ansøgning - men jeg må ærlig indrømme, at hvis jeres ansøgninger ser ud som de gør, dem jeg har modtaget, ja så kan jeg egentlig godt forstå forældrene springer let og elegant hen over dem !
Jeg har modtaget fem ansøgninger på min annonce jeg lagde op igår. Der står ca det samme i dem alle;
Hej
Jeg er xx år gammel.
Jeg er interesseret i jobbet.
Hilsen xxxxxx
Mere står der så ikke. Forventer i helt seriøst, at vi som forældre så skal skrive tilbage og HIVE alt ud af jer? Jeg gjorde det til den første der skrev, og spurgte lidt, men det fik jeg ikke meget mere ud af synes jeg.
Alle de gange jeg har søgt job, især som barnepige, ja så har jeg da sat mig ind i det, og skrevet en fin ansøgning pr email. De ting jeg plejer at skrive;
Først pænt hej, og præsentere mig selv med navn
Alder
Erfaring med børn
Tidligere jobs evt (fx hvis det er tvillinger, vil forældre ofte gerne vde om man før har prøvet det)
Hvad man er god til, interesser osv
Hvad man forventer at få ud af jobbet, hvad man kan byde ind med til barnet
Hvornår man har mulighed for at passe, altid fuld tid, halv tid, aften, weekend, hverdage osv
osv osv osv
Og så plejer jeg at slutte fint af med at skrive at jeg selvfølgelig håber på at høre fra dem retur, og lægger altid mit tlf nr, email, adresse osv ved, og billede hvis de efterlyser det !
Så kære unge piger, tænk lidt på det når i skriver. Jeg er sikker på at andre forældre vil kunne nikke kende til det jeg skriver !
Jeg har besluttet mig for nu, at jeg ikke vil besvare de henvendelser, hvor jeg skal hive alt ud af den som ansøger... Og forstår dælme godt forældre som ikke gør det ! Til gengæld har jeg selv tit været skuffet over de forældre som så alligevel ikke svarer, og man har givet sig tid til at skrive en fin og lang ansøgning... Men dem vil jeg reagere på :)
Et lille surt opstød fra mig, og et godt råd til jer som gerne vil passe børn.
|
|
| 15-03-2007 14:24 |
Karina B. Evers
|
Re: At søge et job !?!? |
Hej M.
Jeg må give dig ret, men det går begge veje, det må vi ikke glemme. Jeg har selv søgt job i flere omgang både i ind- og udland, og der er godt nok også forældre, der ikke er særligt gode til at give den nødvendige information. Det gælder både for annoncerne, men også de breve de skriver. Som du selv skriver, kan man ikke bruge "Vi er interesseret" til ret meget, hvis der ikke er andet at forholde sig til. Det skal ikke tages son noget kritik af dit indlæg, jeg er rigtig glad for at se det herinde. :-) Jeg synes, at det var rigtig godt, at du gav en lille plan for en kommende jobsøger, så de ved, hvad der er vigtigt i en annonce/et brev. Det er ofte meget svært at finde ud af, hvad man skal skrive.
Her er også et par fingerpeg til forældre, der søger, hvis nogle skulle være interesseret.
Hvem er I? Altså hvor mange er I i familen, hvor gammelt/gamle er barnet/børnene, har de evt. specielle behov. Hvor bor i henne af, og hvad laver forældrene. Hvordan er børnene/barnet, og hvad kendetegner jer som familie, interesser el.lign. Har du/I haft børnepasser før. Er en af forældrene hjemme noget af eller hele tiden.
Stillingen: Hvornår søger du/I en børnepasser. Er barnet/børnene hjemme hele tiden. Er der rengøring, madlavning og/eller tøjvask/strygning. Evt. pasning af dyr el.lign. Er stillingen fuldtid, deltids eller efter aftale. Er det dag, aften eller weekend, ja, hvordan vil arbejdstiderne være. Kan person bo hos dig/jer (evt., hvordan vil boligforholdene være). Er der behov for kørekort. Vil du/I acceptere en person, der ryger. Nogle vil sikkert også være interesseret i at vide, hvor meget de kan forvente at få i løn, specielt, hvis du/I søger en, der er udeboende. Nogle vil også være interesseret i at vide, hvor lang tid du/I har brug for hjælp.
Børnepasseren: Søger du/I en med speciel erfaring. Hvilke kvaliteter vil I som familie lægge vægt på.
Det var sådan lige, hvad der lige faldt mig ind af ting, der ville være vigtige for mig, eller var vigtige, da jeg søgte arbejde. Det er jo forskelligt, hvad man lægger vægt på som arbejdsgiver/jobansøger. Det lyder nok lidt krævende, men jeg tror, at det både gælder for forældre og jobsøgende, at jo mere information man får, jo bedre. Det viser også, at man har haft lidt eftertanke med det man har lavet, og ikke bare søger for at "søge".
Og til andre børnepassere, der søger eller skal igang med at søge, lad være med at skrive Hejza og Knuzzz (I skulle gerne fremstå som modne mennesker), det er en jobansøgning I er igang med at lave. For evt. en anden til at læse annoncen igennem for jer. (et surt opstød fra en kommende dansklærer.)
Mange hilsner,
Karina.
|
|
| 01-12-2007 09:51 |
Mari
|
Re: At søge et job !?!? |
selvfølgelig går den begge veje.
Men jeg gør mig umage med at skrive helt præcist hvad det er jeg søger, samt at jeg skriver lidt om hvem vi er osv. Så synes jeg mildest talt det er møghamrende irriterende at modtage en mail hvor der bare står " jeg er interesseret i jobbet "
For hvis man virkelig er interesseret, så må man altså skrive lidt mere om sig selv. Enhver virksomhed ville ignorere en sådanne henvendelse. De kræver at man skriver hvem man er og hvad man forventer osv osv osv. Hvorfor skal det være andledes her? Det forstår jeg ikke.
Så ja - jeg ignorer altså de henvendelser der ikke er udførligt udfyldt, for så er man ikke rigtig interesseret hvis man ikke skriver noget om sig selv. Eller også er man altså ikke særlig moden.
|
|
|