Kay Vitug
Løn til ung pige i hus eller au pair
Jeg leder efter en ung pige i huset eller au pair, men hvad er rimelig løn? * Jeg har kun 1 barn på 8 mdr. Hun skal passes fra 7 til 14/15 mens jeg er i skole og mens jeg lave mad. - hun skal skiftes ble - hun skal ha mad - hun skal bades men kun hvis det er nødvendigt (vil helst bade hende selv) - lege med hende, osv.. *Min kæreste har fri uge hver anden uge (medmindre han tager overarbejde), så han er der også for at passe baby. Så der må hun gerne holde fri hvis aftalt. * Kun lettere rengøring engang imellem. - vaske op om aften - holde stedet pænt *Jeg sørger selv for madlavning og tøjvask. Kost og logi er med. Er det for meget at forlange?
Sol
Re: Løn til ung pige i hus eller au pair
Minimusløn for en au pair er 2500 kr om mdr. + kost og logi (+ evt. rejse, hvis hun er der i en længere periode). For en ung i huset er det lidt anderledes, da fleste kommuner har en aftale om "fritvalgsordning". Dvs. kommunen betaler et tildskud helt op til 75% af lønnen til børnepasningen. Dermed, alt afhængig af hvilken kommune det er i, får en ung i huset ofte minimum et sted mellem 4000-6000 kr for et fuldtidsarbejde. Forældrenes egenbetaling vil ca. være det som svarer til hvad en dagpleje koster. Så mit råd er, tjek med din kommune om der er en fritvalgsordning? og gør så op med dig selv hvorvidt du vil have en au pair eller en ung i huset.