Forum - UNG I HUSET
Forum > Ung i huset > hvilken løn kan jeg kræve/forvente?

Svar indlæg

18-07-2010 16:50

Hanne

hvilken løn kan jeg kræve/forvente?

Hej.

jeg står muligvis og får arbejde som privat børnepasser hos en lille familie,
hvor jeg skal passe en lille dreng der vil være 9 mdr. når jeg starter.
det er ca. 25 timer om ugen, og der er både pasning og lidt rengøring inkluderet.
det er imellem ca 9-15 mandag til fredag.

hvad vil lønnen ca. ligge på i timen? jeg tænker selv en 80 kr?

p.s. jeg vil bliv ansat via århus komunne.

18-07-2010 17:04

Katrine

Re: hvilken løn kan jeg kræve/forvente?

hmmm omkring 4000 om måneden vil jeg sige.

18-07-2010 17:38

Hanne

det skal lige siges at jeg er 20 år

20-07-2010 13:53

Marianne

Som regel er man ikke timelønnet, når man er fastansat som barnepige, men månedslønnet, så en timeløn kan jeg ikke sige, hvad er.
Tilskuddet til en privat børnepasser i min kommune (Aalborg) er lige omkring 5000 kr - derover kommer det ud af familiens egne lommer.
Når du først er over 18, er det din erfaring mere end din alder, der spiller ind i lønforhandlingerne. Har du ti års erfaring med børn i alle aldre, kan du lettere forlange mere end hvis det er dit første job.
80 i timen (før skat) er ikke urealistisk, hvis du er meget erfaren - det vil blive ca. 8000 om måneden, en ganske fair løn til en barnepige. Da der kun er et barn, er det dog måske i overkanten - husk, han er så lille, at han nok sover flere timer af´din arbejdsid, så hvis du bare skal støvsuge og vaske op, er der jo tid nok til en pause på sofaen, ved computeren eller hvad du nu vil - de fleste familier ser det som en selvfølge, at barnepigen "lader som om hun er hjemme", når barnet sover og arbejdet er gjort.

En god idé som fast barnepige er at aftale en fast månedsløn - fx 7000 kr for 100 timer om måneden - og så aftale, at pasning udover de 100 timer koster fx 80 kr i timen. De fleste vil være glade for en barnepige, der tilbyder sig selv udenfor de normale arbejdstider, fordi det jo betyder, at man kan efterlade sit barn med nogen, man ved, barnet er trygt ved.

En barnepige, som "ved hvad hun er værd", kan man også bedre stille krav til og være tryg ved som forælder - det viser modenhed :)

Held og lykke med jobbet, håber mit (vældig lange) svar var til hjælp :)

© 2002 - 2007 Ung-i-huset.dk